1.
gazel
Mefâ’îlün mefâ’îlün mefâ’îlün mefâ’îlün
Sakın pervÀne bÀl ü per açıp şem’a yakın olma
Yanar dûşundaki ol şÀl-ı kibrîtî
emîn olma
Sakın: yapmaktan çekin, zinhar.
PervÀne: kelebek.
BÀl ü per: farsça da bal, kanat ve per, kuş
tüyü anlamına gelir.
Şem’: mum
Dûş: omuz, ense, boyun, sırt.
ŞÀl-ı kibrîti: Kükürt
gibi sarı renkli veya yol yol, çizgili olan şal.
Emîn: şüphesi olmayan, güvenli, tehlikesiz.
Ey kelebek sakın, kanadını açıp muma
yaklaşayım deme. Omuzundaki o (sarı, yol yol) kibriti şal yanar. Bunun
yanmamasından emin olma.
Normal hayatta
her zaman kelebekler mum işiğina doğru giderler, onun etrafında dönerler ve
sonunda da mum ateşi ile yanarlar. Aşk da böyledir. Her ne kadar uzaktan güzel
görünse de ona yaklaştığın zaman, seni yakmaya başlar. Şair burada aşığın sonunu
biliyor. Bu yüzden de pervaneyi yani aşığı aşka yaklaşmaktan sakındırıyor. Bu
aşk, bu ateş beni yakmaz diye emin olma, aşk seni de yakar ve öldürür diye
uyarıyor; ama tabi ki aşık bunları dinleyecek birsi değildir.
Kibriti
sözcüğü, kibriti de akla getiriyor.
Pervane, bal ü per, şem’, yanmak, kibrit sözleri
arasında tenasüp sanatı var.
Fillin önde gelmesi ile şair sakınmak için
vurgu yapıyor. Düşündeki sözcüklerin, d, ş, k harfleri kelebeğin omuzundeki
tuylerin çok ve gür olduğunu akla getiriyor.
Nef’i.s.12
Dâim dolaşub gezme ser-i kûyunu yârın
Bilmez misin ol âfet-i devran ne belâdur.
sevgilinin
mahallesinde sürekli dolaşarak gezme, o dönem afeti nasıl bir belâ olduğunu
bilmez misin?
Burada da şair
aşığı, sevgiliden ve aşktan uzak olmasını istiyor. Ve aşığı uyarıyor.
PerîşÀn olma ey gül bülbülün Àh
u enîninden
NiyÀz-ı bülbül-i zÀrı götürmez
nÀzenîn olma
PerîşÀn: zavallı, dağınık, düzensiz,
karmakarışık.
Enîn: inilti, inleme.
NiyÀz: dua, yalvarma, yakarma.
ZÀrı: inleme, zar zar ağlama.
Götürmez: dayanmaz, katlanmaz, tahammül etmez.
NÀzenîn: cilveli, nazlı, nazlı yetiştirilmiş.
Ey gül, bülbülün ahından ve iniltisinden perişan olma. Zar
bülbülün yalvarmasını tahammül etmeyen nazenin olma.
Bülbül her
zaman güle aşıktır ve onun etrafında dolanır ve öter. Şairler ise gülü
sevgiliye ve bülbülü ise aşığa benzetirler. Aşıklar her zaman izhar-I niyaz
ederler ve sevgililer ise naz. Bu
beyitte şair sevgiliye aşığın elinden perişan olmamasını ve aşığın niyazının
götermesini istiyor. Çünkü aşıkların niyazı olmasa sevgilinin nazının önemi
olmaz. Aşık sevgiliye muhtaçtir ve sevgili aşığa müştak. Gülün perişan olması
perişan anlamından başka, gülün açılıp ta yapraklarının her birisinin bir yere
gitmesini de çağırıştırıyor.
Fiilin önde
gelmesi ile şair anlatmak istediği şeye vurgu yapıyor. Gül, bülbül, naz,
nazenin, ah, enin kelimelerin tekrar olması sanki aşık ve maşukun ilişkisinin
birbirine bağlı olduğunu çağırıştırıyor.
Şair açık
istiare yolu ile güldün, sevgiliyi ve bülbülden, aşığı kasdetmiştir.
Gül, bülbül
arasında tenasüp sanatı var.
Tutalım gözü açıklardan
olmuşsun behey zÀhid
HudÀ settÀrdır ta’n etme rinde
‘eyb-bîn olma
Tutalım: farz edelim, varsayalım.
Gözü açık: uyanık, becerikli.
Behey: çıkışma, azarlama bildirmek için kullanılan bir ünlem.
ZÀhid: dinin yasak ettiği şeylerden sakınıp
buyurduklrını yerine getiren, dindar.
HudÀ: Tanrı, Allah.
SettÀr: allah’ın sıfatlarından biri, örten,
kapayan, gizleyen.
Ta’n: kınama, suçlama, yerme, mızraklama.
Rind: dünyayı umursamayan, sade, gösterişten
uzak yaşayan bir insan, gönül adamı.
‘eyb-bîn: ayıpları, kusurları, noksanları gören.
Ey zahit!
Tutalım ki sen uyanıklardan olmuşsun, behey! Allah suçları örtendir, rindi kınayan
ve onun ayıplarını gören olma.
Divan edebiyatında sıkça geçen konulardan birisi
rind-zahit çatışmasıdır. bilindiği üzre rind, gönül ehli, dünyaya pul kadar değer
vermeyen, güzelliklerle acıları aynı gören, olayın görünüşünü değil arkasındakileri
değerlendiren kişidir; Zahit de rind tanımının neredeyse tersidir, kaba
sofudur, dini emir ve yasaklarını sorgulamadan yargılamadan katı bir şekilde
uygulayıp günah olabilir diye sevapdan kaçan şekilci zihniyettir. bu ikisinin
çatışması sıklıkla şiirlerde görülür.
Fiilin mısranın önünde gelmesi ile şair vurgu yapıyor.
Söyliyor ki tutalım ki yani biz böyle farz etsekte bu beyan ile aslında zahidin
gözü açık olmadığına vurgu yapıyor. Ve Huda settardir kelimesi ile de hem
zahide ve hem rine söylüyor. Rindin ayıplarını yaptığı gibi Ey zahit seninde
aybın var onları da yapmıştır diye söylüyor. Sihr-i hilal sanatının tarifi
farklı da olsa yani ilk mısranın son harfi ama bana göre burada bir sihr-i
hilal sanatı var.
Gözü açık olma, uyanıklıktan kinayedir;
çünkü bu kelimenin asıl anlamı değil de mecaz anlamı kasdeilmştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder